Perkara yang biasa berlaku masa sekolah menengah

sekarang aku nak bercerita zaman sekolah menengah dulu...entri ni aku buat bila terpandang sepupu aku yang sedang tersengeh-sengeh sambil menggulingkan badannya... ape kena dengan budak nie?? masa aku jadi student sekolah dulu xdela  macam tu gayanya..stress belajar kot...aahhhh..terus kepada topik yang nak dikupas...ayuh kembali ke sekolah..bila umur dah meningkat..teringat masa sekolah menengah dulu...macam baru semalam je aku abis form5..uiihhhh...rindu gila kot...



         1) Datang sekolah lambat 

haaa..aku rasa yang ni paling femes...sape xpernah datang sekolah lambat sila angkat kening macam the rock.. okey...cukup2..aku dah nampak tahap rock korang..gua caya sama lu...memang rock abis...aku suruh angkat kening je tapi ko pegi angkat sekali dengan hidung tu kenapa???  biasanya..student yang datang sekolah lambat adalah terdiri daripada golongan-golongan gangster...abang long..abang besar la kononnya...tapi aku x gangster pun..tapi datang sekolah lambat jugak..oleh itu, dapat disimpulkan disini bahawa itu adalah kepercayaan karut semata2...seperti biasa la..sape yang datang lambat kompem kena tulis nama sebab pengawas memang dah tercegat tunggu kat depan pintu pagar...bila dah kena tulis nama apa lagi..kena denda la jawabnya.. aku salah sorang yang kena denda...first time kena denda..adeehhh..nasib la kan...tapi xde hal la..cuci tandas guru je pon..nasib baik ade member..hahaha..(sangat memalukan)...dengan ini secara automatiknya target aku untuk masuk dalam kumpulan gadis2 hot kat sekolah tidak kesampaian... aku direjek secara terang-terangan...amat kecewa disitu...bertambah malu apabila berhadapan dengan jejaka-jejaka yang lalu lalang walaupun aku tidak ada perasaan terhadap jejaka-jejaka tersebut...tapi ini tidak bermakna aku lesbian...

  
             2)  Rehat lebih awal dari waktu sebenar

Bila dah penat study....perut pun mula nak buat konsert...nyanyi lagu maher zain..bruno mars...waktu rehat la waktu yang dinanti-nantikan oleh setiap pelajar... masa cikgu tengah mengajar lagi dah bincang nak makan ape.. perbincangan yang berlaku adalah lebih kurang macam di bawah..

minah : nanti kite makan nasi nak?? 
joyah :   ala...xnak la..nanti kite gemok...jatuh la saham kite..xsuker2.. (gaya gedik terlampau)
kiah   :  okey2..kite beli kacang je la..orait??
jenab :  kacang?? tak nak la..nanti naik jerwat..kite benci jerawat tawwww.... (sambil membetulkan tudung sebab ade mamat hensem lalu)


 waktu rehat biasanya pukul 10:10 pagi... tapi nak tunggu jam pukul 10:10 memang lambat gila...usus dah berbelit-belit ni..dah xboleh tunggu lagi... so..pukul pukul 9.56 lagi dah chaw...eleh..14minit pun nak berkira??? keluar dengan alasan nak pegi toilet....hampehh....toilet la sangat...makcik!!! nasi air 2 mangkuk...macam biasa nasi kasi lebih...


 3) Toilet oh toilet

Sebut pasal toilet sekolah...haduyai pun..memang fail...aromanya memang menusuk kalbu... tapi toilet la tempat paling digilai student...xkira masa & ketika..cikgu!!..saya nak pegi toilet kejap... please teacher..may i go out...cikgu2!!! okey..dah tau... kalau pegi toilet bukan sekejap... berjam-jam..kalau boy memang sah pegi merokok kan...betol x???eh..xsangka pulak betul..aku main teka je..hahaha..kalau girls pulak xde keje lain..betulkan tudung...nak nampak vouge depan si jejaka kacak..touch up sikit bagi hot...practice jalan depan cermin dengan gaya America next top model...pergghhh...lagi satu..kalau pegi toilet sorang-sorang xmain la bro..kena berjemaah baru ada feel...lepak ramai-ramai kasi pecah toilet...bila dah ramai,macam-macam aktiviti boleh buat..salah satunya ialah acara menconteng tandas...acara ni memang mendapat sambutan setiap tahun..guru disiplin pun xdapat nak mansuhkan acara ni..si jenab  xpuas hati dengan si jijah...so..dinding tandas la jadi mangsa.. "woi jenab..jangan nak perasan la..mamat xsuka ko pun..ko ingt ko cantik sangat."..jawab si jenab kepada si kiah..."ko kenapa?? jeles?? aku xpernah minta duit ko pun nak beli lipstik tau x...jenama simply siti  lagi tau..huh!!"...berlaku la acara berbalas-balas mesej...sekaligus dapat jimat kredit...lain pulak dengan si juli yang sedang angau dengan mutu...dekat dinding tandas juga la dia nak luah perasaan... mutu luv juli...kalau kecik xpe la jugak..xde la sakit mata aku nak nengok..tapi besar nak mampos...pintu tandas memang dah xnampak macam pintu..dah nampak macam papan iklan...i luv u mutu..muah2...(sila muntah)


4) Eksperimen yang mengagumkan

Budak-budak akan menjerit keriangan bila tiba subjek FIZIK..BIOLOGI..& KIMIA...nanti kejap...jangan salah faham..menjerit bukan sebab terlalu taksub dengan subjek ni tapi sebab time subjek ni la kita boleh buat eksperimen..horeyyyy...mana tabung uji?? bikar mana??? asid sulfurik??semangat semacam je bila nak buat eksperimen...kalau boleh setiap hari nak buat eksperimen...xpayah belajar..xpayah hafal jadual berkala...masa buat eksperimen bukan main bising lagi...aku pun xdapat bezakan makmal ke pasar borong...woi...cepat la amik kayu uji...eh..ni natrium klorida kontang ke?? haaa...amekaw...apa pun xtau..orang nak buat eksperimen ko pun sibuk nak buat jugak..adeehhh... bila dah selesai buat eksperimen keputusan memang A+++...tak reti nak catat keputusan..tau buat je..time kena hantar laporan mula la nak menagih simpati orang ramai...aktiviti cetak rompak bermula... ubah sikit-sikit and then hantar dengan muka yang berlagak...bujet dapat buat eksperimen dengan jayanya...


          5) Exam yang sangat gempak

hahaha..bila time exam memang xleh blah...semua ada cara masing nak meniru kan2... xpayah nak tipu aku la...aku tau taktik korang...sebelum exam bermula dah fikir macam-macam strategi..yang paling aku tak tahan bincang pasal strategi nak meniru...bukan bincang pasal topik atau bab yang nak masuk exam...add math ke..fizik ke...kimia ke..memang tolak ke tepi..bagi budak-budak skema je yang study sampai lebam...strategi bermula masa nak susun meja..nurul sebelah aisyah...aiman belakang kamal..okey..geng kita jangan duk jauh-jauh...ingat tu..(perjanjian masa susun meja)...lepas susun meja elok..semua dah tersipu-sipu  macam lembu lepas beranak sebab dapat tempat yang diidam-idamkan & sememangnya strategik..bila exam bermula maka bermula la acara berbalas pantun...macam-macam bunyi keluar..pssstttttt...tok..tok..(ketuk meja dengan pensil)..baling pemadam..baling stokin..hentak kaki..hentak kepala...hukk2..(batuk)..ehm2...bila cikgu tengok masing-masing buat muka tengah tekun menjawab..dengan dahi berkerut 14juta...tangan memicit-micit kepala (otak)... poyo dapat jawab semua soalan sambil tersengeh-sengeh...hakikat yang sebenarnya sedang asyik melukis gambar hagemaru...(@_@)..yang paling dasyat..kertas jawapan xpayah nak cerita memang dah berterabur...kertas jawapan tijah kat seman...kertas jawapan mek jah kat abu...tak ke pelik??






P/S : kelima-lima fakta yang aku tulis di atas adalah berkitan dengan aku sedikit sebanyak..hahahaha..cuma part dialog & bercinta dengan mutu bukan aku okey....sekiannnn..











3 comments:

Anonymous said...

huhu,,,ade kena mengena jugalah entry ni kan..menarik.huhu..teringat zaman sekolah dlu..:-)

DuNia PEnuLisan said...

hahaha..rindu zmn sekolah dulu...hurmmm...

Anonymous said...

taw xpe..rindu sgt zaman sekolah..bnyk kngn..:-)